Polsce używanych jest od 700 do 900 tysięcy samochodów służbowych.
W chwili obecnej nie ma przepisów podatkowych, które wprost regulują sposob obliczania korzyści pracownika przy używaniu takich pojazdów do celów prywatnych. Wiadomo jedynie, że w takim przypadku powstanie po stronie pracownika przychód.
Dlatego w przedsiębiorstwie warto określić sposób takiego korzystania. Zaleca się zawarcie odpowiednich umów lub wprowadzenie stosownych regulaminów. Umowa /regulamin powinny określać czy korzystanie do celów prywatnych będzie odbywało się nieodpłatnie czy też pracownik będzie ponosił koszty takiego korzystania sam.
Pierwsze rozwiązanie spowoduje powstanie po stronie pracownika przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia, które powinno zostać doliczone do przychodu ze stosunku pracy.
Rozwiązanie rozwiązanie drugie wydaje się prostsze i wygodne. Zawarcie umowy/wprowadzenie regulaminu, w którym zostaną określone stosowne opłaty pozwoli doprecyzować zasady korzystania, eliminując pole ewentualnych nieporozumień.
A JAK BĘDZIE W PRZYSZŁOŚCI ?
Sytuacja powyższa może jednak ulec zmianie. Przygotowano bowiem projekt nowych przepisów.
Zgodnie z projektem pracownik korzystający z auta służbowego ma zostać zobowiązany do uiszczania ryczałtu w wysokości 45 zł na miesiąc. Gdy auto posiada silnik o pojemności powyżej 2000 cm3, ryczałt wzrośnie do 90 zł. Wszystko to przy założeniu, że pracownik na miesiąc nie pokona więcej 300 km do użytku prywatnego.
Takie rozwiązanie ma uprościć i zmniejszyć stopień skomplikowania przepisów podatkowych w naszym kraju.